De poolcirkel gepasseerd - Reisverslag uit Kemijärvi, Finland van Martin en Diny Geurden- Verrij Dobbenberg - WaarBenJij.nu De poolcirkel gepasseerd - Reisverslag uit Kemijärvi, Finland van Martin en Diny Geurden- Verrij Dobbenberg - WaarBenJij.nu

De poolcirkel gepasseerd

Door: Diny

Blijf op de hoogte en volg Martin en Diny

17 Juni 2012 | Finland, Kemijärvi

Zaterdag 9 juni. Het is de eerste dag met regen, gelukkig hebben we alle was in de droogtrommel kunnen drogen. Zondag gaan we naar een camperplaats in de stad, vandaar uit gaan we stad bekijken . Helm is er op de fiets al geweest en was onder de indruk van de kleine straatjes en houten huizen.
Zo reizen we via Vaasa, Kokkola, Kalajoki, naar Oulu, waar we met de pont naar het eiland Hailuotu gaan, waar we willen gaan fietsen. Om 16.30 komen we aan en gaan we overnachten bij de kerk. Helm gaat na het eten het eiland verkennen en we kunnen gaan fietsen tot middennacht want het wordt niet meer donker.
Na een kwartier was hij al weer terug met de mededeling van duizenden muggen. ’sNachts was het verschrikkelijk, de muggen of knotten ( kleine mugjes) die overal doorheen kwamen hebben ons de hele nacht gepest. De volgende dag besloten we verder te reizen land inwaarts.
Daar hebben we de eerste rendieren langs de weg zien grazen apart hoor!!!
We overnachten in Taivalkoski bij een auto grill op een pleintje midden in het dorp.
Het is overdag ongeveer 22 graden en ’s nachts 16 graden. De autogrill is tot ‘s nachts 4.00 uur open, om 2.30 word ik wakker en keek naar buiten het was nog volop licht en daar zaten 3 jongelui heerlijk te eten, heel apart al dat licht ’s nachts.
De volgende dag spreken we een Fin die zei dat we naar een park moesten gaan waar beren en wolven waren oké, wij op weg.
Onderweg kwamen we een kudde rendieren tegen midden op de weg wel vijftig, geweldig ook met jonkies. Bij de beren was het maar matig, ze zaten in kooien en werden gevoerd met druiven om ze voor ons wakker te houden .
Na een broodje gaan we weer verder richting de Poolcirkel, we gaan staan bij een gesloten hotel, in de winter wordt er geskied nu is het verlaten.
Er komt een Finse dame langs gefietst en zij komt een praatje maken. Op een gegeven moment vraagt ze, hebben jullie al eens ooit in een Finse sauna gezeten, wij antwoordden met nee. Direct werden we bij haar in de cottage uitgenodigd om ’s avonds gebruik te maken van de haar sauna!
We hadden een fles wijn meegenomen en nog wat Nederlandse kaas, het werd een gezellige avond en de sauna was heel fijn. Helm houdt niet van de sauna die bleef in zijn camper lezen.
Zondag 17 Juni. Na het afscheid van Tinaa, rijden we richting Kemijärvi via een gratis pont over een groot meer. De weg was zandweg en goed te bereiden.We hebben weer de nodige rendieren gezien.

• 17 Juni 2012 - 15:42

AbeCamper,:

Groeten uit Mora ( Zweden )
    Geniet maar fijn van de ruimte en gastvrijheid...
    Misschien komen we elkaar nog wel tegen in Haaparanda of Tonio......
    Groeten van Abe

• 18 Juni 2012 - 10:45

Dorotique:

stond je bij stilstaand water of moerasachtig gebied toen met al die muggen ? leuk verslag diny

• 19 Juni 2012 - 16:32

Cisca.:

Geweldig dat jullie de Poolcircel gepaseerd zijn,op het moment goed weer,ga zo met de scooter naar zang,Vorige week de laatste maaltijd gehad was erg gezellig en lekker,bij de koffie had ik Poolse koekjes meegenomen.De groeten van allemaal van het inloophuis vanmorgen er waren wel 36 mensen want Anton had van andere parochichs mee genomen.Jullie krijgen van Lydi en Henk vooral de groeten,Henderik kreeg het niet voor ellkaar om terug te schrijven vandaar van ons allen de groeten,geniet er maar fijn van,Cisca.

• 20 Juni 2012 - 20:28

Carla De Vries Van T:

Ik had gehoord dat die mugjes knuuten heten we hebben ze ook eens in de polder in de caravan gehad. Heftig! De foto's en het verslag zien er prachtig uit, veel plezier samen gewenst!