Siida het Saami nuseum in Inari - Reisverslag uit Inari, Finland van Martin en Diny Geurden- Verrij Dobbenberg - WaarBenJij.nu Siida het Saami nuseum in Inari - Reisverslag uit Inari, Finland van Martin en Diny Geurden- Verrij Dobbenberg - WaarBenJij.nu

Siida het Saami nuseum in Inari

Door: Diny

Blijf op de hoogte en volg Martin en Diny

21 Juni 2012 | Finland, Inari

Woensdag 20-06-2012 we zijn verder gereden naar het noorden van Lapland, eerst hebben we geslapen in Kemijärvi en de andere dag verder gereden naar Sodankylä. Het weer is omgeslagen en het miezert en het is koud. + 9 graden. We gaan op weg naar het museum Siida van de Saami mensen ( Lappen ). Het is een prachtige route op de E 75 we komen veel campers tegen die op weg zijn of terug komen van de Noordkaap. Het museum ligt in het plaatsje Inari. In het overdekte gedeelte zijn grote foto wanden en als inzet kleine tv schermen met bewegende beelden b.v. hoe de aarde nu in deze tijd om de zon draait. Nu snappen we dat een beetje, want het blijft heel apart dat het in de nacht niet donker wordt. Vanaf 20 Mei tot 19 Juli blijft in Inari de zon boven de horizon, gaat niet onder ! En verder is er de geschiedenis en het leven van het Saami volk te zien. Buiten is een open lucht museum dat we in de lichte regen hebben bezocht. Wij vonden het de echt moeite waard. Onderweg hebben we nu geen rendieren meer gezien wat ons verwonderde, misschien door de regen ? Vannacht hebben we bij een auto grill geslapen, maar eerst hebben we in een houten blokhut, met een vuur, rendiervlees met aardappelpuree gegeten en daar overheen veenbessen, verrukkelijk en gezellig zo met dat vuur. Donderdag 21 Juni is de langste dag, het regent nog steeds en het is bar koud vannacht 5 graden. We rijden weer naar het zuiden en gaan op weg naar de Kerstman in Rovanimie 400 km. misschien vindt hij dat wel gezellig als we komen en wordt het weer wat beter. We gaan er 2 dagen over doen om er te komen en overnachten weer in Sodankylä.

• 21 Juni 2012 - 15:32

Cisca.:

Het is er wel rustig,lijkt mij, heb je nog een goudstaafje mee genomen

• 22 Juni 2012 - 07:03

Margje:

Lieve Martin en Diny,

Dit verslag heb ik weer geprint voor pa, hij vindt het leuk om te lezen, hij mist jullie best wel.
    Aankomende zondag komen judith en Theo, Joke en Hans terug van vakantie en volgende week Wilma en Rudy. Hulptroepen we zien wel hoe het loopt. Peter heb ik ook gesproken.
    Ik geniet van de dingen die jullie meemaken.

Fijne tijd nog xxx Margje