Heel mooi fjord - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Martin en Diny Geurden- Verrij Dobbenberg - WaarBenJij.nu Heel mooi fjord - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Martin en Diny Geurden- Verrij Dobbenberg - WaarBenJij.nu

Heel mooi fjord

Door: Diny

Blijf op de hoogte en volg Martin en Diny

07 Juli 2012 | Noorwegen, Geiranger

4 Juli komen we aan in Noorwegen, het is weer een totale andere natuur veel meer bergachtig. We rijden een toeristische weg prachtig.Hier grazen koeien in de weilanden, die we in de andere landen hebben gemist. We stoppen in de wintersportplaats Dombas, waar het druk is van de toeristen, maar wel heel gezellig met allerlei winkels,o,a, met trollen. Hier gaan we op een parkeerplaats overnachten. De andere dag gaan we richting Geiranger. Naar een Nederlands echtpaar van rond de 40 jaar. Monique en Martijn die hier een hotel runnen. (Hotel Utsikten) Geiranger ligt aan het einde van een fjord. Wij hebben hun ontmoet in Portugal, toen ze een rondreis met de camper aan het maken waren. We rijden over een bergpas, die alleen van 15 mei tot 1 oktober open is. Wat we daar zagen hadden Martin en ik nog nooit gezien!!!! Prachtige bergen met nog veel sneeuw en een dicht gevroren meer. Het was om stil van te worden. We zijn even gestopt om de remmen van de camper af te laten koelen, want het ging stijl naar beneden, gedeeltes van meer dan 11 %. Het hotel ligt iets voor het dorp in een haarspeld bocht op de weg naar beneden. We werden hartelijk ontvangen door Monique die aan het werk was, Martijn was thuis, daar hebben we gezellig bijgepraat en hebben afgesproken dat we de andere morgen komen koffie drinken, dan waren ze allebei vrij. Iets terug naar boven gereden, op een uitzichtpunt blijven we slapen. De andere dag zijn we, na de koffie, naar de camping beneden gereden. Ook hier is het uitzicht overweldigend, met aan weerszijde hoge bergen en een snelstromende rivier van smeltwater die het fjord in stroomt. Er is hier ook eb en vloed. In het fjord varen de cruiseschepen af en aan. De passagiers worden met kleine bootjes naar de wal gebracht. Ongeveer 170 passagiers schepen brengen per jaar een bezoek aan Geiranger.Het fjord slingert zich ruim 100 km het binnenland in en behoort tot het Unesco erfgoed. In het dorp wonen maar 200 mensen.In de zomer bezoeken meer dan 280.000 mensen het dorp Het is zaterdag 7 juli Monique en Martijn komen bij ons koffie drinken, met warme appeltaart en slagroom. ’s Middags hebben we een boottocht gemaakt in het fjord ook overweldigend mooi.Het weer werd later iets minder en toen we bij de camper terug kwamen begon het iets te regenen. Martin bakt pannenkoeken terwijl ik dit schrijf,zo zijn de taken weer goed verdeelt. Morgen (zondag) gaan we verder richting het zuiden.

• 07 Juli 2012 - 20:03

Martin En Maddy:

Leuk verslag, geniet ervan en kijk niet al het moois ervan af we moeten die kant ook nog eens op.
    geniet ervan!

• 08 Juli 2012 - 21:00

Dorotique:

noorwegen, da's echt anders he? doe martijn en monique de groeten vanuit kokar. wij zijn ook weer op de terugweg

• 11 Juli 2012 - 09:11

Petra En Niek:

Wat geweldig om te lezen. Heerlijk dat jullie zo genieten. Ga hier maar lekker mee door, want wij gunnen jullie dit van Hartog!

Dikke knuf,
    PeNiek

• 12 Juli 2012 - 20:05

Peter En Jarmilla:

Foto's geven super weer hoe mooi het daar is! Groet uit Veenendaal.