Doorreis Litouwen - Reisverslag uit Pajiešmeniai, Litouwen van Martin en Diny Geurden- Verrij Dobbenberg - WaarBenJij.nu Doorreis Litouwen - Reisverslag uit Pajiešmeniai, Litouwen van Martin en Diny Geurden- Verrij Dobbenberg - WaarBenJij.nu

Doorreis Litouwen

Door: Diny

Blijf op de hoogte en volg Martin en Diny

25 Mei 2012 | Litouwen, Pajiešmeniai

Dinsdag 22 mei om 10.00 uur komt een Poolse man die Duits spreekt, hij geeft ons een rondleiding in de wolfsschanze,het geheime hoofdkwartier van Hitler. Wat was Hitler bang, dat hij zoiets liet bouwen met muren van 7 meter dik. Iedereen die hier aan gewerkt heeft werd daarna omgebracht!! Bij de terugtocht van de duitsers hebben ze zowat alle bunkers en barakken opgeblazen.
Het was heel indrukwekkend.
Om 12.00 uur zijn we weer bij de camper, we eten een broodje en besluiten te gaan rijden via Ketryn naar Glzycko en komen bij een meer in Suwaki ( al die moeilijke plaatsnamen zijn voor de mensen die de kaart erbij willen hebben). We pakken de stoelen en een tafeltje en gaan aan het water zitten, het weer is prachtig.
’s Nachts blijft het 20 graden erg benauwt, maar we slapen heerlijk. De volgende morgen hebben wij ons verslapen en om 09.15 worden we wakker. Helm stond al bijna startklaar om te vertrekken. Martin blijft rustig en laat zich door niemand opjagen. ( Dat moet ik nog leren )
Vandaag gaan we naar Litouwen. Het landschap is glooiend, mooi, alles is ingezaaid, de huizen zijn grijs en klein.
Hier en daar staat een koe aan een ketting, soms 3 maar meer ook niet, ook staan er geen afrasteringen rond de weilanden.
De hoofdweg is tweebaans maar goed te rijden. Via de A5 gaan we naar Kaunas daar buigen we af richting Vilniss. We komen langs een nieuw groot winkelcentrum en gaan even shoppen, en Litouws geld pinnen.
De ingetoetste camperplaats is onverlicht en we besluiten bij een museum te gaan staan.
P.S. Al deze overnachtings plaatsen staan in onze tomtom. Martin haalt deze van campercontact.nl
Het blijkt een Openluchtmuseum te zijn van Litouwen.
Donderdag 24 mei,het is mooi weer, 23 graden we gaan op de fiets het museum bezoeken.
Het is heuvelachtig en hier en daar hebben ze een dorpje gemaakt. Wat ons opvalt is dat ze geen echte dakpannen hebben maar platen die lijken op dakpannen, golfplaten en rietbedekking. Wat heel apart is als dakbedekking,zijn kleine houten latjes van 5 x 20 cm die liggen dan dakpansgewijs als een dikke mat op het huis.
Bij elk huis staan gidsen die alleen Litouws of Russisch spreken, ze zijn gekleed in traditionele klederdracht, maar willen niet op de foto. Om 14.00 uur zijn we weer bij de camper en Helm maakt soep warm en daarna gaan we weer rijden via de A10 richting Riga.
Op de tomtom vinden we een minicamping in Pajiesmeniai. De beheerder is een Nederlander, zijn naam is Kees, zijn vrouw komt uit Litouwen en heet Daiva. Wij besluiten paar dagen te blijven.

• 25 Mei 2012 - 15:53

Marjolijn:

wat leuk te lezen!
    ja, de Wolfsschanze was indrukwekkend
    reizen jullie volgens een route? of op gevoel in overleg?
    hoeveel tijd hebben jullie?
    zie uit naar het volgende verslag.

hier in Italie wéér een aardschok, er stortte een kerk in waar wij eergisteren vlak langs kwamen.

ik ga na dit weekend weer huiswaarts (nou ja, naar Oisterwijk)

• 25 Mei 2012 - 22:46

Dorotique:

graag muntjes bewaren voor me van estland. letland en litouwen ! zijn de wegen verhard, zand, stenen, geasfalteerd ? hoe waren de grenzen ? en hoe gaat 't met Helm ? doe je de groeten ?